Danmarks Veteraner og Veteranstøttens Akuthjælp
Danmarks Veteraner og Veteranstøtten yder i visse situationer akuthjælp til veteraner med særlige behov. Akuthjælpen skal bidrage til at bringe veteranen videre i livet i situationer, hvor stat og kommune ikke har mulighed for at hjælpe.
Akuthjælpen er f.eks. ydet til veteraner, som efter ophold på herberg eller bosted er ved at genetablere sig i eget hjem, som hjælp til flytteomkostninger, opbevaring og varmehjælp, som har behov for akut tandbehandling, som har behov for støtte til dyrlægebehandling af servicehund, eller hvor en uforudset udgift kan ødelægge en udsat veterans økonomi.
Akuthjælpen kan kun ydes efter indstilling fra en fagperson. Det kan være én af Veterancentrets social- eller beskæftigelsesrådgivere, en kommunal veterankoordinator eller én af Veteranstøttens frivillige rådgivere tilknyttet Veteranrådgivningen.
Danmarks Veteraner og Veteranstøttens Akuthjælp er en engangsydelse, som normalt ikke kan overstige 5.000 kr.
Hvordan fungerer det i praksis?
Indstillinger til akuthjælp sendes til Landsformanden på adressen formand@danmarksveteraner.dk. Beslutning om imødekommelse eller afvisning af indstillinger til akuthjælp træffes af Danmarks Veteraner og Veteranstøttens fælles forretningsudvalg.
Behandling af indstillinger om akuthjælp og eventuel udbetaling sker normalt indenfor 72 timer. Tildeling af akut hjælp offentliggøres ikke, men udbetalt hjælp og donationer fremgår anonymiseret af Danmarks Veteraners årsregnskab.
Danmarks Veteraners og Veteranstøttens Akuthjælp finansieres af eksterne donationer, bl.a via vores samarbejde med Gardernetværket, Soldaterforsikring og private donationer.
Vær med til at yde akuthjælp!
Donationer kan indbetales til Danske Bank registreringsnummer 4716 kontonummer 4731077053 eller MobilePay 10093, mærket “Akuthjælp”.
Donorer som måtte ønske offentlig kommunikation omkring en donation bedes henvende sig Landsformanden pr. mail formand@danmarksveteraner.dk